مقدمه :
شاید بتوینم یاس رو در 1 جمله معنی کنیم : رپر مردمی و اجتماعی ، آهنگ جدید یاس تحت عنوان " بخاطر من " تونسته یکی از مشکلات اساسی اجتماع ما رو بیان کنه ؛ این آهنگ بیشتر به مشکلاتی که برای فرزندان بعد از جدایی والدین به وجود می یاد پرداخته ، قطعا رفتارهای والدین ( چه خوب چه بد ) تاثیر مستقیمی در تربیت و شخصیت آینده ی فرزندان داره که این موضوع رو یاسر به طور واضح در حد قابل قبول تونسته شرح و بسط بده . یاس همیشه ثابت کرده که سوژه ها براش تمومی نداره که این موضوع رو می شه با این آهنگ به خوبی لمس کرد .
توضیحات یاس در مورد نقد و آهنگ :
درود به عزیزان
قبل از هر چیزی تشکر می کنم از بر و بچه های متحدین. ممنون از این بررسی موشکافانه و دقیق. و من فکر می کنم این بهترین راه هست برای پیشرفت بچه های زیرزمینی. چون من با دیدن این نقد ها سعی می کنم مشکلات کارم رو رفع کنم. نقد آهنگ "بخاطر من" خوب بود. همونطور که خودتون هم میدونین اجرای هر آهنگی حسّ خاصی می خواد. یعنی در بعضی آهنگ ها باید فریاد زد. و در بعضی آهنگ ها باید حسّ واقعی رو با یه لحن خاص رسوند. در آهنگ "بخاطر من" تلاشم این بود که مشکلات زندگی بعد از جدایی پدر و مادر رو از دیدگاه یه فرزند به والدین نشون بدم. و خوب راستش من خودم فرزند طلاق نیستم. ولی زندگیم طوری بود که به جایی رسیدم که به طلاق راضی بودم. هدف اصلی من از آهنگ "بخاطر من" این بود که به والدین نشون بدم که فرزند داشتن جنبه می خواد. نمیدونم که تا چه اندازه با سیستم کار های من آشنایی پیدا کردین. آهنگ های من ۲ نوع هست. یکی آهنگ هایی که که بهتره بیشتر از استایل به مفهوم توجه بشه. و سعی می کنم اینجور آهنگ ها رو با تمپوی پائین اجرا کنم تا حتی شنوند های غیر حرفه ای (یعنی شنوندگانی که با رپ به اون صورت آشنایی ندارن) هم بتونن این آهنگ رو درک کنن. و یه سری از آهنگ های من هم طوری هست که سعی می کنم تکنیک به خرج بدم. و از جنبه های احساسی تا حدودی دوره. به هر حال همونطور که بچه های متحدین هم اشاره کردن این آهنگ یکی دیگه از معضل های جدی اجتماع رو عنوان کرد و امیدوارم که بتونه به نوبه خودش تاثیر بذاره.
عاشقتم هموطن
یاس
درآمدی بر نقد آهنگ:
آهنگی که یاس اجرا کرده شاید موضوعی هست که اخیرا گریبانگیر خیلی از خانواده های ایرانی شده به اضافه ی احساس خوب و نحوه اجرای خوبش یکبار دیگه اثر خودش رو ؛ رو جامعه بذاره .
بررسی موضوعی:
شاید یاس بتونه با این آهنگ اثر خودش رو ، رو جامعه بذاره جامعه ای که مشکلاتش رو به فزونی گذاشته و یاس باز تونسته خلاقیت خودش رو در بیان یکی از مهمترین مشکلات جامعه بکار ببره شاید اگر یاس بیشتر بیشتر به موضوعاتی که پس این امر برای یه فرد اتفاق می افتاد اشاره میکرد بهتر میشد البته در همین حد هم به نظرم حق رو به جا اورده، در کل موضوع این آهنگ نقص خاصی نداره و یک نفر باید این مشکل رو کامل بیان میکرد . به طور واضح شنونده منظور خواننده رو میفهمه!
بررسی آهنگ :
شروع آهنگ با ریتم آرومیه به همراه نواخته شدن سه تار که فضای خاصی رو برای شنونده ترسیم و اونو برای بیان مشکلات آماده میکنه .
ورس 1 :
نگاهی عمیق به تقویم سر رسیدش // فهمید وقت تفریح سر رسیده
سر درگم ، تو کوچه ها سرگردون // کاش میشد خدا قدیمارو برگردونه
گذشته هایی که تو زمان حال مرده // جوونی که تو چشماش یه فرد سالخورده
و اون قربانی منم که حالا تقریبا باختم // از آدمای اطرافم اهریمن ساختم
از پدر مادر هیچ خیری وقتی من نبینم // انتظار داری دیگرانو اهریمن نبینم؟!
عشقو از کجا ببینم من با دو تا چشم؟ // از پدر مادری که میخوان جدا بشن؟!
به ما که رسید ، دنیا دهن باز کرد // دردو ریخت رو سرم و منو بر انداز کرد
من تو دلم از شما داشتم تصویر با هم // تیکه پاره شدم از این تصمیم نا حق
وقتی دنیا اینو میخواد که مخصوصا بسوزم // چیکار کنم؟ دلمو با نخ سوزن بدوزم؟
این دفعه منم که دارم شما رو نصیحت میکنم // من یه مردم که دارم دائما وصیت میکنم
بررسی ورس 1 از لحاظ اجرا :
یاس با صدای غمگین خودش ورس رو به خوبی آغاز میکنه و به نظر ورس رو با یک استایل ثابت به پایان میرسونه در فرود و اوج این قسمت خیلی خوب کار کرده و نکته بارز اینکه یاس در آهنگهای قبلیش به نوعی با صدای پر قدرت احساس اهنگ رو منتقل می کنه اما در این آهنگ سعی کرده با صدای آروم و اندوهگین حس زیبای آهنگ رو منقل کنه، که به نظر اینگونه اجرا شاید بهتر باشه در یک قسمت نیز به خاطر نوع کلمات( که البته به خاطر رسانیدن مفهوم بهتر هست)سرعت اجرا کم بشه . به نوعی تو این بیت(به ما که رسید دنیا دهن باز کرد) از کلماتی که س دار یا کلماتی که آخرش به صامت ختم میشه زیاد هست اما در بقیه ی ورس اجرای زیبایی شاهد هستیم همچنین ، احساسی که باید به شنونده منتقل بشه نیز در سطح خوبیه .
بررسی ورس 1 از لحاظ مفهوم :
این ورس رو یاس با مشکلات بین والدین که منجر به طلاق میشه آغاز میکنه و سپس به حسرت ها و عقده های فرزندان بعد از طلاق اشاره میکنه خواننده سعی کرده بیشتر رو درد دل جوونی که این اتفاق براش افتاده تمرکز کنه ، اگر سعی میشد در اولین ورس بیشتر به موضوع اول یعنی والدین اشاره میشد معنی مفهومی تری داشتیم،به طور کلی یاس در این آهنگ توجه بسیار خاصی رو معنی شعر داره .
بررسی از لحاظ قواعد شعر و وزن قافیه ها :
تکست این ورس از لحاظ رعایت وزن و رعایت آواها زیباست و خیلی مناسب بر روی بیت سوار میشه به جز نکات جرئی اکثر ابیات از قافیه های یکدست و مصوت های یکسان استفاده شده فقط بیت هفتم کمی مشکل پیدا میکنه که و بیت هشتم نیز مصرع اول نسبت به مصرع دوم کلمات زیادتری پیدا میکنه ولی بقیه ابیات زیبا و مفهومی هستند ابیات یک تا چهار و دو بیت آخر از لحاظ رعایت اصول شعری و وزن شعری زیبا نوشته شده .
ورس 2 :
میخوام بدونم شما چه کاری برام کردین؟ // به جز اینکه فردای منو خراب کردین؟
نمیخوام برم پی مواد و خلاف سنگین // ولی به خدا یه خط صافه نوار مغزیم
نه ناله نه داد و هوار نداره تاثیر // دوای شبای تباهم تمام مستی
منو یادتون رفته خیلی حواس پرتین // امید منو شما نقش بر آب کردین
من دیوانه وار تشنه ی نوازشم // نمیخوام منو دعا کنین تو نماز شب
تو خواسته هام و همه ی نیازارو دیدی // بگو جواب این فرزند بی آزارو میدی؟
بابا تو بت منی ، یعنی تو خود منی // حال میکنم وقتی میبینم دور همیم
بدون شما ، تنهام و دریغ از یه دوست // به خودم میگم که تو آتیش حقیقت بسوز
بررسی ورس 2 از لحاظ اجرا :
اجرای ورس دوم در نوع خودش خیلی جالب هست و به نظرم با کارهای قبلی یاس یه تفاوتی داره و اینه که در آهنگی مثل پیاده میشم اگر توجه کرده باشید یاس سعی میکرد با تن صدای بالا و پر قدرت حس آهنگ رو منتقل کنه اما در اینجا سعی کرده با لحن آروم تر و غمگین تر به شنونده انتقال بده که شاید اینطور موفق تر باشه، نکته ای که تو این ورس هست رو 4 بیت اوله در عین حال که مفهومی کار شده اما قافیه های آخر مثال ورس قبلی قوی اجرا نمیشه شاید اگر کلمات(کردین، مستی،پرتین،سنگین) در اجرا تاکید بیشتر یا کشیده میشد زیبا تر بود البته نکته ظریفیه و اصلا رو روال کلیه کار زیاد به چشم نمیاد،اجرای بقیه ورس به خوبی صورت میگیره .
بررسی ورس 2 از لحاظ مفهوم :
در این ورس یاس به مشکلات روحی و نا امید شدن فرد در رابطه با این مسئله اشاره داره و هر مورد رو مختصر بیان میکنه و ارتباط مفهومی خوبی با ورس قبلی داره از لحاظ خوبیه قافیه ها و وزن ها از ورس قبلی سطح کیفیش کمتره، خواننده ابتدا به شکایت روی میاره و از نادیده گرفته شدن از طرف والدین صحبت میکنه سپس به این اشاره داره که آینده ای روشن و خوشبختیه من در کنار با هم بودن خانواده هست،شاید اگر در این ورس خواننده اکثر تمرکزش رو ، تنها رو حالات درونی شخص نمیگذاشت بهتر بود مثلا کمی فراگیر و واضح از مشکلاتی که در جامعه ممکن دچارش بشه صحبت میکرد .
بررسی ورس از لحاظ وزن شعری و قافیه ها :
این ورس هم همانند ورس قبل از کلمات هم آوا و قافیه های خوبی استفاده شده اما جوری نوشته شده که مکث به وجود میاره 4 بیت اول قافیه بازی همیشگی رو نداره همچنین از ورس قبل آواهای یکسان کمتری رو داره اما به خاطر رساندن مفهوم اینطور نوشته شده که همین امر قابل ستایشه،اما 4 بیت بعد وزن زیباتری دارند و اجرای اونها نیز راحت تره،دو بیت آخر زیبا نوشته شده .
ورس 3 :
خیلی وقته این سوال ، توی مغزمه از قدیم // چرا؟ چرا رفتین تو اون محضر لعنتی؟
سوال که نه ، کلی عقده تومه // که توی شبای تنهایی مثل جغد شومه
من یه جوون ضعیفم دلم بی طاقته هنوز // چرا اینجام وقتی نداشتین لیاقت منو؟!
باشه ، بالا سر منم یکی هست ببین // منو از خدا گرفتین میخواین به کی پس بدین؟
به این جماعت گرگ؟ این امانت توست // مادر این ثمر بیداری شبانته خوب
چقد جلوی دیگران بخوام راز داری کنم؟ // چقد من توی دستای شما پاس کاری شدم؟
چقد از ترس بعد جدایی توهم بگیرم؟ // چقد دیگران منو به چشم ترحم ببینن؟
منو ببین ، یه بیمارم یه بی تاب یه غریب // بچه نیستم واسه گریه هام یه تیتاپ بخرین
مادر قصه هات بودن واسه ما دوای درد // آخرش میمردن همه ی آدمای بد
با طلاق شما منم میشم آدم بده // بیا خوبی کن و بد بودنو یادم نده
بررسی ورس 3 از لحاظ اجرا :
در این ورس یاس اجرای زیبایی رو داره هم حس رو تمام و کمال به شنونده میده و هم محکم و تاثیر گذار متن شعر بیان میشه و بهترین اجرای یاس همین ورس آخر هستش که کلمات سر ضرب بیت میشینه و هم صدا و استایل با هم هماهنگه .
بررسی ورس 3 از لحاظ مفهومی :
در این ورس یاس قصد داشته خانواده رو از این کار سرزنش کنه و آغاز شکست های بعدی زندگی رو بررسی میکنه و بعد سعی داره حس والدین رو بر انگیزه که حداقل واسه زحمتهای خودشون ارزش قائل بشن و یا برای زندگیشون خودشون رو فدا کنند،در آخر نیز از انجام این عمل منع میکنه ولی نکته ی مهمی که برای ما جای سوال داشت این بود که آیا همه ی فرزندان طلاق واقعا بد می شن ؟،تکست در ادامه ورس قبلی نوشته شده و مفهوم گیرایی داره در کل میشه گفت همون معنی ورس 2 رو داره اما به نحوی دیگر .
بررسی ورس از لحاظ وزن و قافیه ها :
ورس سوم از لحاظ رعایت وزن شعری و آواها از دو ورس قبلی بهتره و باعثه گیرایی بیشتر آهنگ که نهایتا منجر به جذاب شدن آهنگ برای شنونده میشه، هر 10 بیت از لحاظ رعایت وزنی شعر و قافیه ها و هم مکمل بودن موصت ها و آواهای یکدست به خوبی روشون کار شده ؛ اینطوری برداشت کنیم که یاس در آهنگ های مختلف توانایی نوشتن شعرهای قوی و تاثیر گذار رو داره .
کروس :
یه بارم دنیارو از نگاه من ببینین // یه بارم شده پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر من یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
یه بار ، دنیارو از نگاه من ببینین // یه بار ، یه بار پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر هم یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
بررسی کروس :
کروس اینکار در 4 بیت خلاصه می شه که به نظر می یاد 2 بیت و 1 بار تکرار هست، خاتمه ورس به کروس خوب انجام میگیره و بعد از اتمام ملودی آهنگ خوب اجرا رو حفظ میکنه با آروم شدن آهنگ تاثیر پذیری بیشتر شده،همچنین که یاس با یک نوشته خوب ، اجرا رو نیز راحت کرده آواهای یکسان و قافیه های یکجور که شعر رو هم زیبا میکنه،. نکته ی بعدی تو اين آهنگ كروس اول با كروس دوم فرق داره. در صورتي كه تو اكثر آهنگهاي رپ كروس ها يك بار ركورد ميشن و توي آهنگ تكرار ميشن توي اين آهنگ ياس كروس اول و دوم رو جداگونه خونده ( به خاطر من - به خاطر هم ) . معنی آهنگ نیز تو کروس راحت برداشت میشه که ساختن دوباره کانون گرم خانواده هاست، در کل یاس با حس و لحن خوبی کروس رو کامل میکنه .
بررسی فنی آهنگ :
بيت اين ترک با سمپل و ساز زنده ساخته شده ، که سازهاي اصلي براي ساختن اين بيت درام ، پيانو و سه تار هست .ابتدا بيت با يک صداي نوفه ( باد ) همراه با يک استرينگ شروع ميشه که فضاي تنهايي و نا اميدي رو به گوش شنونده ميرسونه. بعد صداي آرامش بخش سه تار که زنده زده شده به اين فضا اضافه ميشه. که خب البته اينم بگم که پک هايي مثل kontakt و (native instrument (ra که کلا براي سازهاي شرقي هست سمپل هايي دارن که ميشه مثلا صداي سه تار رو طوري شبيه سازي کرد که نشه تشخيص داد که زنده زده شده يا با سمپل هست .
آوايي که زير صداي سه تار کم کم صداش از زير به گوش ميرسه و به کار اضافه ميشه تونسته کمک خوبي کنه براي مچ کردن اجزاي ساختار يک اورتور . بعد از يک اورتور 27 ثانيه اي اولين ورس شروع ميشه که درام هم به بيت اضافه ميشه با تمپو 86 .
تنظيم کننده برای اينکه تو کار يکنواختي ايجاد نشه پاساژهايي ( مثل ثانيه 49 تا 51 ) هم به کار اضافه ميکنه.تو قسمت کروس تم کلي کار کمي عوض ميشه چون پيانو و بيس به بيت اضافه ميشه و صداي استرينگ هم برداشته ميشه که خب اينکار کمي سليقه اي هست معمولا قسمت کروس کار هميشه بالاتر از بقيه کار هست اما تو اين ترک به نوع شعري که ياس هم نوشته بستگي داره که بنظر من بهترين کار همين بوده که قسمت کروس پايين باشه و پيانو هم به بيت اضافه بشه.
در کل ميشه نتيجه گرفت که ترکيب ياس با شعر و اجراي فوق العادش و تنظيم سعيد شمس و همچنين آواهايي که براي اين ترک گرفته شده بود تونستن اون حس لازم و به شنونده بدن و يکي از مشکلات جامعه رو خيلي روشن بازگو کنن.
بررسی کلی :
یاس پس از مدت زیادی که آهنگ اجتماعی پخش نکرده بود بلاخره با آهنگ به خاطر من بازگشت، با موضوعی دست نخورده که یکی از مشکلات و دغدغه های امروز خیلی از خانواده هاست، موضوعی که یکی دیگر از خواننده های خوبه رپ فارسی(بیباک به همراهی احسان غیبی)نیز اون رو اجرا کردند اگه بخوایم یه بررسی کنیم هر دو آهنگ معنی بسیار زیبایی دارند، آهنگ یاس دارای تکست زیبا و هماهنگی ابیات از نظر وزن قافیه ها و سیلاب هاست اما به مشکلات اجتماعی که فرد گربانگیرش میشه اشاره کمتری شده (که یکی از مشکل آهنگ همینه)
آهنگ خودم دلواپست میشم دارای تنوع موضوعی بیشتر و فراگیر و ریتم های بیشتره اما از لحاظ زیبایی نوشته از این آهنگ عقبتره .در کل دو آهنگ در سطح بالایی هستند اما هر کدوم نقاط قوت خاصی دارند مثل شعر و موضوعات اشاره شده این در حالیه که هر دو از آهنگسازی قوی و استفاده از سازهای ایرانی تو آهنگاشونه
یک نکته دیگه اینکه 2 ورس آهنگ به خاطر من 10 بیت هست و یک ورس 8 بیت که احتمالا هدف خواننده از اینگونه اجرا یکنواخت نبودن و ایجاد تنوع تو آهنگ بوده .
به طور کلی آهنگیست که توانایی نفوذ به توده جامعه رو داراست و امیدواریم به بزرگترین هدفش که همینه برسه .
تکست کار :
ورس 1 :
نگاهی عمیق به تقویم سر رسیدش // فهمید وقت تفریح سر رسیده
سر درگم ، تو کوچه ها سرگردون // کاش میشد خدا قدیمارو برگردونه
گذشته هایی که تو زمان حال مرده // جوونی که تو چشماش یه فرد سالخورده
و اون قربانی منم که حالا تقریبا باختم // از آدمای اطرافم اهریمن ساختم
از پدر مادر هیچ خیری وقتی من نبینم // انتظار داری دیگرانو اهریمن نبینم؟!
عشقو از کجا ببینم من با دو تا چشم؟ // از پدر مادری که میخوان جدا بشن؟!
به ما که رسید ، دنیا دهن باز کرد // دردو ریخت رو سرم و منو بر انداز کرد
من تو دلم از شما داشتم تصویر با هم // تیکه پاره شدم از این تصمیم نا حق
وقتی دنیا اینو میخواد که مخصوصا بسوزم // چیکار کنم؟ دلمو با نخ سوزن بدوزم؟
این دفعه منم که دارم شما رو نصیحت میکنم // من یه مردم که دارم دائما وصیت میکنم
كروس 1:
یه بارم دنیارو از نگاه من ببینین // یه بارم شده پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر من یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
یه بار ، دنیارو از نگاه من ببینین // یه بار ، یه بار پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر هم یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
ورس 2 :
میخوام بدونم شما چه کاری برام کردین؟ // به جز اینکه فردای منو خراب کردین؟
نمیخوام برم پی مواد و خلاف سنگین // ولی به خدا یه خط صافه نوار مغزیم
نه ناله نه داد و هوار نداره تاثیر // دوای شبای تباهم تمام مستی
منو یادتون رفته خیلی حواس پرتین // امید منو شما نقش بر آب کردین
من دیوانه وار تشنه ی نوازشم // نمیخوام منو دعا کنین تو نماز شب
تو خواسته هام و همه ی نیازارو دیدی // بگو جواب این فرزند بی آزارو میدی؟
بابا تو بت منی ، یعنی تو خود منی // حال میکنم وقتی میبینم دور همیم
بدون شما ، تنهام و دریغ از یه دوست // به خودم میگم که تو آتیش حقیقت بسوز
كروس 2:
یه بارم دنیارو از نگاه من ببینین // یه بارم شده پای صدای من بشینین
بیاین به خاطر من یه راه حل بچینین // بیاین دستامونو در کنار هم بگیریم
ورس 3 :
خیلی وقته این سوال ، توی مغزمه از قدیم // چرا؟ چرا رفتین تو اون محضر لعنتی؟
سوال که نه ، کلی عقده تومه // که توی شبای تنهایی مثل جغد شومه
من یه جوون ضعیفم دلم بی طاقته هنوز // چرا اینجام وقتی نداشتین لیاقت منو؟!
باشه ، بالا سر منم یکی هست ببین // منو از خدا گرفتین میخواین به کی پس بدین؟
به این جماعت گرگ؟ این امانت توست // مادر این ثمر بیداری شبانته خوب
چقد جلوی دیگران بخوام راز داری کنم؟ // چقد من توی دستای شما پاس کاری شدم؟
چقد از ترس بعد جدایی توهم بگیرم؟ // چقد دیگران منو به چشم ترحم ببینن؟
منو ببین ، یه بیمارم یه بی تاب یه غریب // بچه نیستم واسه گریه هام یه تیتاپ بخرین
مادر قصه هات بودن واسه ما دوای درد // آخرش میمردن همه ی آدمای بد
با طلاق شما منم میشم آدم بده // بیا خوبی کن و بد بودنو یادم نده
اوترو :
ه ه ه ه . نه که فکر کنین تو این قصه بد شدم
نه . اصلا شاید نباید این حرفارو میزدم! . شاید جدایی تنها راه نجات زندگیتونه! . هه
شاید به جایی رسیدین که نمیتونین با هم ادامه بدین
شایدم . ه ه ه ه نمیدونم!
امتیاز به اجزای کار :
نمراته تکست از نظره معنی و مفهوم عامیانه و متناسب با موضوع در ورس ها + کروس به صورته جدا گانه:
ورس 1 :9
ورس 2 :8.8
ورس 3 :9.1
کروس:9.2
نمراته تکست از نظره رعایته اصول و قاعده ی مربوط به رپ(سیلاب و وزن و.)در هر ورس به صورته جدا گانه:
ورس 1 :9.1از 10
ورس 2 : 8.7از 10
ورس 3 : 9.3ز 10
نمراته استایل در هر ورس + کروس به صورته جداگانه:
ورس1 : 8.8 از 10
ورس 2 : 8.8از 10
ورس 3 : 9.2 از 10
مخاطب پذیری آهنگ:
9.6 از 10
نمرات بیت و میکس و مستره کار و ضبط وکال:
بیت : 9 از 10
میکس و مستر : 9 از 10
ضبطه ووکال : 10 از 10
نقد نصیر مشکوری: ردپای ایلومیناتی در جلد آهنگ تانک های صورتی کاردو از آلبوم کوتاه 1
نقد و بررسی آهنگ دیدگاه از حصین (منتقد: امیر حسین)
نقد آهنگ لال از یاس (دیس و اعلام جنگ یاس به همه)
نقد و بررسی سورنا آهنگ مهران تحلیل ali sorena mehran
نقد آهنگ راک ا چاک از پیشرو و هیدن (منتقد : امیر حسین مرادی مقدم)
فول آلبوم کاردو رپر | دانلود تمام آهنگ های کاردو خواننده | Kaardo Songs Free Download
رو ,آهنگ ,ورس ,یه ,هم ,تو ,از لحاظ ,به خاطر ,این آهنگ ,این ورس ,که تو ,بچینین بیاین دستامونو ,تمام مستیمنو یادتون ,وقتی نداشتین لیاقت ,جلوی دیگران بخوام